Subject page
This page lists information about subject http://linked.toerismevlaanderen.be/id/descriptions/2e2a6481-ea78-11ef-bcf2-d5dfdc1cec94 by displaying relations and properties
Properties and relations
Direct links from the subject.
Property | Value |
---|---|
2e2a6481-ea78-11ef-bcf2-d5dfdc1cec94 | |
Samen met Constant Permeke en Frits Van den Berghe behoort Gustaaf De Smet tot de grote 3 van het Vlaamse expressionisme. De drie vormden, voor en na de Eerste Wereldoorlog, de tweede kunstenaarsgroep van de Latemse School, waarbinnen Gustaaf De Smet diegene was die zich het langst door het kubisme liet beïnvloeden. Hij werd de schilder van het vrolijke Vlaamse leven binnen serene en sterke composities. Geboren in Gent op 21 januari 1877 en overleden op 8 oktober 1943 in Deurle in dit woonhuis, dat bij testament aan de gemeente werd nagelaten en dat nu een aan hem gewijd museum is. Het interieur is daarbij gebleven zoals het door het echtpaar werd ingericht, op de bovenverdieping bevindt zich het vroegere atelier van de schilder. Hier wordt een selectie van een 40-tal werken getoond. De vroegste werken van de collectie komen uit De Smets Nederlandse periode gedurende de Eerste Wereldoorlog en tonen een in vorm en kleur verstild intimistisch expressionisme. | |
Together with Constant Permeke and Frits Van den Berghe, Gustaaf De Smet belongs to the great 3 of Flemish Expressionism. Before and after the First World War the three formed the second artist group from the school from Latem, in which Gustaaf De Smet was influenced by Cubism for the longest time. He became the painter of happy Flemish life in sober and strong compositions. He was born in Ghent on 21 January 1877 and died in this house on 8 October 1943, which his widow left by testament to the town and which is now a museum dedicated to him. The interior was kept as it was decorated by the spouses, the painter's studio is on the top floor. A selection of 40 works is on display here. The earliest works from the collection are from De Smets' Dutch period during the first World War and show an intimist expressionism in form and colour. |
References
Inverse links to the subject.